Alternativní směry stravování: vegetariánství, veganství

Alternativní směry stravování: vegetariánství, veganství

Módní trend, etické, zdravotní, ekologické anebo náboženské důvody? Důvody vedoucí člověka k tomu stát se veganem či vegetariánem můžou být různé. Tak či tak se tyto směry stravování rozšiřují skrz společností čím dál víc a tak je na místě umět je rozlišit a něco málo o nich vědět.

Vegetarián je ten, kdo nejí žádné maso (i ryby), ani jiné živočišné produkty, při kterých muselo být zvíře zabito (např. vepřové sádlo).

vegetarian_diet_pyramid

Vegan nebo také „přísný vegetarián“ je ten, kdo omezuje všechny živočišné produkty včetně mléka, mléčných produktů, vajec a někdy i medu.

Výhody

Veganství i vegetariánství může být „zdravé“ pokud je jídelníček správně poskládán. U těchto stravovacích směrů často člověk na skladbu svého jídelníčku dbá a jeho strava obsahuje hodně zeleniny, ovoce, luštěnin, semen a ořechů, aj. což zajišťuje dostatečný příjem spoustě tělu potřebných látek. Tato strava většinou obsahuje nižší příjem energie a nižší příjem nasycených tuků a cholesterolu. Strava založená na konzumaci potravin rostlinného původu může snižovat riziko vzniku některých onemocnění (pozn. nutno podotknout, že riziko vzniku onemocnění, které jsou ovlivnitelné stravou je obecně nízké při vyvážené stravě bez ohledu na to, zda je nebo není konzumováno maso).

Americká dietetická asociace a její stanovisko z roku 2009: Vhodně naplánovaná vegetariánská strava je nutričně vyvážená a zdravotně přínosná v prevenci i léčbě některých onemocnění, vhodná pro jedince během všech období života.

Rizika

Pokud není strava dobře poskládaná, rizika mohou být různá. Pokud se člověk rozhodne ze dne na den vynechat maso, ať už je to z jakéhokoliv důvodu a nezařadí do svého jídelníčku typicky pestré rostlinné potraviny, mohou chybět v jeho jídelníčku například bílkoviny. Těmto vegetariánům se také často říká koblihoví vegetariáni  a tito lidé ale celkově moc nepochopili princip vegetariánství.  V některých rostlinných potravinách jsou také přítomné látky, které snižují absorpci některých vitaminů a minerálních látek, což může nést různá rizika. U veganů je problém s nedostatečným příjem vitaminu B12, který se nevyskytuje většinou nikde jinde, než v živočišných produktech. Vegetariáni většinou tento problém nemají, protože konzumují mléko, mléčné výrobky a vejce. U veganů je nutné konzumovat potraviny fortifikované vitaminem B12 (rostlinná mléka, náhražky masa, cereálie k snídani, nutriční kvasnice) anebo vitamin B12 suplementovat jinou formou.

Můj názor

Nejsem žádným odpůrcem, ani zastáncem tohoto alternativního stravování, ale myslím si, že trochu omezit červené maso, masné produkty a konzumovat více zeleniny, ovoce, luštěnin, semínek, ořechů a podobně zajímavých potravin (které se často u běžné populace moc nevyskytují), není nikdy na škodu. Každopádně častější konzumace ryb není taky nikdy na škodu! 🙂

 Doufám, že se Vám článek líbil.

Jakékoliv dotazy ráda uvítám.

M.

 

 



2 thoughts on “Alternativní směry stravování: vegetariánství, veganství”

  • Já jsem vegetarián už asi tři roky. Přešla jsem postupně, aby to nebylo pro tělo taková zátěž. Bylo to čistě ze zdravotních důvodů, protože po mase mi bylo hodně těžko a to ještě i několik hodin po obědě. Teď mi je mnohem lépe a cítím se fajn. I když jsem si četla charakteristiku mé krevní skupiny, jde většinou o vegetariány, takže na tom asi něco bude 🙂

    • Jak říkám, jako nutriční terapeut s tím nemám problém, jen zdůrazňuji, že je třeba dbát na správnou skladbu jídelníčku. Pokud se ale cítíš fajn, jak píšeš, určitě je vše v pořádku :). Můžu se zeptat, jakou máš krevní skupinu?

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *