Pickles – kvašená zelenina

Pickles – kvašená zelenina

Pickles (nebo kvašená zelenina) je „superfood“, které se skvěle hodí do aktuálního podzimního počasí. Překypuje vitamíny a jinými tělu prospěšnými látkami, vydrží nám v ledničce celou zimu a celá příprava trvá maximálně hodinku, hlavní proces samotného kvašení proběhne díky vzniku mléčných bakterií sám.

Léto skončilo a už jsi snědl/a všechno ovoce i zeleninu ze zahrádky? Nastává doba, ve které do sebe dostáváme příliš málo vitamínů a proto je pro bacily mnohem snadnější dostat se do našeho těla a ochromit nás. Tento čas je ideální pro tvorbu pickles, které je plné vitamínů a dalších tělu potřebných látek.

Co vlastně pickles je? Je to tisíc let známá kulinářská úprava. Tímto způsobem naši předkové uchovávali zeleninu přes zimu, protože produkt bakterií mléčného kvašení – kyselina mléčná – zabraňuje vzniku hnilobných bakterií, a tak nám takto upravená zelenina vydrží i klidně celou zimu. Díky mléčnému kvašení se nám v zelenině zachová velká spousta vitamínů a mnohdy se jejich množství i znásobí. Velkým bonusem je to, že kvašená zelenina obsahuje probiotické bakterie a vlákninu a tím napomáhá udržovat zdravou střevní mikroflóru.

A jak na to?

Základem jsou pouze tvrdší druhy zeleniny jako je třeba květák, kedlubna, zelí, mrkev, ředkev, ředkvičky, cibule a sůl. Výborné na tom je, že ingredience se dají obměňovat a volit podle našich preferencí.

 

Základní kombinace vypadá takto:

500 g bílého zelí

300 g mrkve

200 g cibule

cca 10 g soli (ale může být i víc – dle chuti, zelenina musí být slanější)

Postup:

 

Bílé zelí nakrouhej, mrkev nakrájej na kolečka (anebo nastrouhej na hrubším struhadle) a cibuli nakrájej na kolečka nebo půlměsíce. Vlož do větší misky, řádně promíchej a prosol. Zelenina by měla mít slanější chuť, sůl je tam kvůli tomu, aby zelenina pustila šťávu a všechna zelenina v nádobě byla ponořená ve vlastní šťávě. Teď přichází nejsložitější část celého procesu a to ta, že pokud nemáš kvašák, musíš najít jinou vhodnou nádobu, do které dáš zeleninu. Vhodná je třeba větší zavařovací sklenice, do které se vejde menší sklenice, kterou něčím musíš naplnit, aby se to pořádně zatížilo (je tohle vůbec tohle ještě srozumitelný? :D), další možností je použití vyvařeného většího oblázku. Takto nádobu uložíme na temné místo, kde je stabilní teplota (nejlépe kolem 20°C). Nádoby si nemusíš v příštích dnech (dejme tomu asi tak 4-5 dní) všímat, protože po tuto dobu budou probíhat kvasící procesy. Až bude zelenina měkká a plná šťávy je to signál, že je hotovo a ty můžeš zeleninu rozdělit do menších skleniček a uložit do ledničky.  Tam vydrží fakt dlouho, anebo vlastně nevydrží, protože je až moc dobrá!

Dobrou chuť přeju!

M.

 



Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *