Kravské mléko?

Kravské mléko?

Konzumovat mléko a mléčné výrobky, anebo nekonzumovat? Jedni odborníci ho doporučují, druzí ho nedoporučují. Kontroverzní téma. Touhle otázkou se minimálně každý druhý z vás už někdy zabýval. Pojďme si to trochu v tomhle článku rozebrat.

 

Když přijde slovo na mléko a mléčné výrobky, není možné dělat jednotlivé závěry. Vliv na zdraví člověka se liší od jedince k jedinci.

 

Někteří lidé mléko a mléčné výrobky tolerují, druzí ne. Jedno je ale jisté, mléko je velice hodnotná potravina a pokud vám nezpůsobuje žádné zdravotní komplikace, není důvod se mu vyhýbat.

 

Je v souladu s přírodou pít mléko jiného savce?

Že člověk je jediný savec. který pije mléko jiného savce? Že kravské mléko je pro telata, které potřebují růst a dospělí lidé nejsou telata a růst nepotřebují? Před neolitickou revolucí lidé kravské mléko nekonzumovali a taky žili?

V tom bych neviděla problém, vždyť i když nebudeme pít mléko tak stále budeme jediní savci, kteří si tepelně upravují maso anebo vyrábí z mouky těstoviny, ne? 🙂

 

Mléko zahleňuje

Několik studií zabývajících se tímto tématem neprokázalo žádné spojení mezi příjmem mléčných produktů a větší tvorbou hlenu. Je pravda, že mléčné tuky dělají jakýsi ochranný film na sliznici, což může vyvolávat pocit, že jste zahlenění, podobný pocit způsobuje ale i pití sójového mléka. Tak či tak, mléko prostě žádné zahlenění nevyvolává. Však si vzpomeňte na radu babičky, když máte kašel – dejte si mléko s medem (kdyby zahleňovalo, tak by nám to při kašli asi moc nepomohlo).

Zdroje:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/2154152

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16373954

 

Složení kravského mléka plnotučného

Energetická hodnota – 264 kJ/100 ml

Tuky – 3,4 g/100 ml

Sacharidy – 4,8 g/100 ml (z toho cukry – 4,8 g/100 ml)

Bílkoviny – 3,3 g/100 ml

Vápník – 121 mg/100 ml (využitelnost vápníku z mléka je několikrát vyšší než z rostlinných produktů)

Fosfor – 96 mg/100 ml

Z dalších živin je mléko zdrojem vitaminu A, D a karotenů (jen stěží se nachází v nízkotučných mléčných výrobcích) a vitaminů skupiny B.

Mléko obsahuje velkou spousty nutričně významných látek. Pasoucí se krávy mají v mléce více omega 3 masných kyselina vitaminů.

 

 

Mléko – super potravina pro naše kosti

Jak už bylo zmíněno výše, mléko a mléčné výrobky jsou jedním z nejlepších zdrojů vápníků v našem jídelníčku. Velká většina studií, která se zabývala vlivem mléčných výrobků na složení kostí došla k závěru, že mléčné výrobky zlepšují složení i stav kostí u dětí a teenagerů a snižují riziko zlomenin ve starším věku.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16373954

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/7699532

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/2294135

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23652773

 

Plnotučné mléčné výrobky jsou spojovány s nižším rizikem vzniku obezity a diabetu II. typu

I když jsou plnotučné mléčné výrobky kaloricky bohaté, jsou spojovány se sníženým rizikem obezity. Bylo zjištěno, že plnotučné výrobky jsou spojeny se snižováním obezity a tuku v oblasti břicha. Zajímavé je, že stejné výsledky nebyly dosaženy při konzumaci nízkotučných mléčných výrobků.

Harvardská studie sledovala, jaký vliv má konzumace plnotučných mléčných výrobků na diabetes 2. typu a přišla s výsledky, že mléčné výrobky snižovaly riziko diabetu II. typu víc než o 60 %. I když několik studií ukazuje souvislost mezi konzumací plnotučných mléčných výrobků a nižším rizikem vzniku diabetu II. typu, jiné studie žádnou souvislost nezjistily.

 

Laktózová intolerance ≠ alergie na mléko

Je důležité neplést si laktózovou intoleranci s alergií na mléčnou bílkovinu. Laktózová intolerance je docela běžný jev, zatímco alergie na mléčnou bílkovinu není ta častá. K tomuto tématu se budu vyjadřovat v jiném článku a tak ho tu nebudu dopodrobna probírat.

U alergie na mléčnou bílkovinu kasein je nutno vyřadit mléko z jídelníčku, projevuje se typickými alergickými příznaky – ekzém, respirační problémy, rýma atp.

Laktózová tolerance znamená, že nám ve střevě chybí látka, která umí tu laktózu rozložit. Tudíž se laktóza dostane do tlustého střeva a tam způsobuje diskomfort (plynatost, průjem, nechutenství,..). U laktózové intolerance není nutné vyřadit všechny mléčné výrobky, je třeba je zkusit a ověřit si, jak dobře je tolerujeme. Většinou bývá problém v mléku, ale například kysané mléčné výrobky obsahují menší množství laktózy a tak je většina lidí, trpící laktózovou intolerancí toleruje.

 

Závěrem..

Určitě neexistují žádné přesvědčivé důkazy o tom, že by mléko nějakým způsobem škodilo a my se mu tam měli vyhýbat, zatímco důkazů poukazující na jeho výhody je docela dost.

Při nakupování mléka a mléčných výrobků vždy preferujte kvalitu a nebojte se sáhnout po plnotučných výrobcích, nízkotučným mléčným výrobkům se vyvarujte a když už je nakupujete, nakupujte je s rozvahou a vždy se ujistěte, že nejsou plné cukrů.

 



2 thoughts on “Kravské mléko?”

  • Jsem trosku zmatrna tou Hrvardakou studii o priznivem vlivu plotucneho mleka. Osobne mam za to, ze mleko obsahuje nasycene tuky a je proto lepsi to s konzumaci tech plnotucnych verzi prilis neprehanet. Osobne si tak vybiram radeji polotucne a nizkotucne verze mlecnych vyrobku + pri vareni samozrejme pouzivam klasickou smetanu, nebo mam rada tucnejsi syry, takze se v mem jidelnicku objevuji i tucne mlecne vyrobky.

    • Ano, i když obsahuje nasycené tuky, tak některé studie poukazují na jeho pozitivní účinky. Cituji „A high intake of dairy fat was associated with a lower risk of central obesity and a low dairy fat intake was associated with a higher risk of central obesity.“ v překladu to znamená, že vyšší příjem mléčného tuku byl spojován s nižším rizikem vzniku centrální obezity (přes pupek) a příjem nízkotučných výrobků byl spojován s vyšším rizikem vzniku centrální obezity :). Je to zajímavé, ale je to tak, přikládám ještě odkaz na studie: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5552381/
      https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3656401/

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *