Bezlepková dieta jako nástroj k hubnutí?

Bezlepková dieta jako nástroj k hubnutí?

V poslední době zažívá stravování s vyřazením lepku velký boom nejen kvůli zvyšujícímu se výskytu osob s celiakií, neceliakální glutenovou senzitivitou anebo alergií na lepek (ano, čtete správně, toto jsou odlišné problémy a je fajn mít mezi nimi pořádek a tak si o nich níže něco povíme), ale také kvůli tomu, že je to prostě moderní a každý si myslí, jak to není >>superhealthy<<.

 

Takže nejdříve na úvod si rychle odlišíme výše zmíněné choroby:

Výsledek obrázku pro gluten free

 

Celiakie je celoživotní onemocnění, kdy dochází vlivem lepku (glutenu) k rozvoji autoimunitního onemocnění. Autoimunitní onemocnění znamená, že organismus je „zmatený“ a poškozuje vlastní buňky, protože si myslí, že jsou cizí a tělu nebezpečné. V případě celiakie náš organismus poškozuje sliznici tenkého střeva a tím se snižuje schopnost trávení a vstřebávání živin, což může vyústit až k rozvratu celého metabolismu (!!!). Aby nedocházelo k poškozování střevní sliznice je nezbytné ze svého jídelníčku vyřadit lepek. Proto se musí dodržovat bezlepková dieta (slovo dieta znamená, že je to součást léčebného procesu a ne něco, po čem se zaručeně hubne!). Příznaky doprovázející toto onemocnění jsou různé (bolest břicha, zvracení, průjem, bolest hlavy,…) a někdy může být i bezpříznakové. Pokud víte, že máte celiakii a není vám špatně, pokud zkonzumujete lepek rozhodně i přes to se mu vyhýbejte. Vaši sliznici to totiž poškozuje tak či tak.

 

Určitě si nepleťte alergii na lepek s celiakií, není to totiž to samé. V tomto případě dochází k typickým problémům potravinových alergií – člověku je špatně, má křeče v břiše, nadýmá se, má průjem, v některých případech se ale můžou vyskytnout i dýchací či kožní projevy, nedochází ale k nějak většímu poškození střevní sliznice.

 

A co znamená neceliakální glutenová senzitivita? Ta se objevuje u jedinců, kterým lepek způsobuje zažívací i nezažívací potíže, ale byla u nich lékařem vyloučena alergie na lepek i celiakie. Na tuto diagnózu zatím neexistuje žádný potvrzovací test a proto lékař doporučí pacientům na určitou dobu vynechat lepek z potravy a sledují se efekty tohoto opatření.

 

Ve všech třech případech je přechod na bezlepkovou dietu indikován lékařem. Pokud si sami naordinujete tuto dietu, mohli byste se dostat do potíží v tom případě, že byste opravdu celiakii měli ale doktor by to neměl jak zjistit, právě kvůli tomu, že jste lepek vyřadili (a na vaší střevní sliznici nejsou známky poškození) a v těle nekolují protilátky, díky kterým může onemocnění diagnostikovat.

Výsledek obrázku pro bezlepku

Bezlepková dieta je nezbytná pro osoby trpící nějakou z výše uvedených chorob, ale není potřebná u zdravých jedinců. Vždy je vhodné konzultovat vyřazení lepku se svým lékařem anebo alespoň nutričním terapeutem (!!!) a ne výživovým poradcem, u těch se můžeme setkat velmi často, že k takovým dietám sám nabádá. Říkáte si, „proč ale moje kamarádka začala držet bezlepkovou dietu a zhubla“? No to je zcela jednoduché, člověk který se bezlepkovou dietu snaží dodržovat správně, vlastně dodržuje zásady zdravé výživy. Přestane konzumovat tolik sacharidů (pečivo), zařadí luštěniny, ovoce, zeleninu, mléčné výrobky (pozor, v některých je lepek).. K tomu ale přece není nutno lepek vynechávat, to můžeme zvládnout i s lepkem 🙂 , stačí trochu přemýšlet.

Jaká jsou tedy rizika?

Při omezení příjmu lepku se lidé vystavují riziku sníženého příjmu vlákniny, některých vitaminů (především skupiny B), minerálních látek (železa a vápníku). To může vést k přílišné únavě, nesoustředěnosti nebo podrážděnosti (1).

S nízkým příjmem vlákniny může souviset taky vyšší riziko vzniku cukrovky 2. typu. Na spojitost mezi nízkým příjmem lepku a vyšším rizikem vzniku cukrovky poukázali vědci z Harvardské univerzity. Analýza 3 rozsáhlých studií (celkem se jich zúčastnilo 200 tisíc lidí) ukázala, že ti, kteří měli nejvyšší příjem lepku, měli o 80 % nižší pravděpodobnost vývoje diabetu, než ti, kteří přijímali  lepku nejméně (2).

Další studie zaznamenala, že snížený příjem lepku a s ním související snížený příjem „celých zrn“ tedy celozrnných obilovin může způsobit vyšší riziko vzniku srdečních onemocnění (3).

Lepek v některých případech může působit i jako prebiotikum (výživa pro prospěšné střevní bakterie) a jeho nedostatek souvisel se snížením jejich aktivity, která může vést až ke vzniku kolorektálního karcinomu anebo zánětlivého střevního onemocnění (4).

Pro ty, kteří si zvolí bezlepkovou dietu jenom z důvodu, že si myslí, že je „zdravá“ by měli ještě svůj nápad přehodnotit.

A proč spíš někteří lidé ztloustnou?

Ti, kteří se vyhýbají lepku, nutně nemusí hubnout už jen z důvodu, že jediné co udělají, je že vynechávají potraviny s obsahem lepku. Tudíž mají hlad a kompenzují to čímkoliv, většinou nevybírají vhodné potraviny a tak dodávají svému tělo mnohem více tučných potravin, než by tomu bylo při normální stravě.

Lidé mají tendenci všechno si zjednodušovat. Prostě si spojí to, že „potraviny bez lepku jsou zdravé“. Jakmile si řeknou, že jsou zdravé, tak si myslí, že toho mohou sníst víc, než je tomu u běžných potravin. Navíc spousta věcí >>bez lepku<< obsahuje spoustu nasycených mastných kyselin a hodně jednoduchých cukrů (sušenky, instantní kaše, sypké směsi pro přípravu pečených „dobrůtek“, instantní polévky, majonézy a tatarky bez lepku, … a další)

 

Výsledek obrázku pro gluten free meme

 

Moje rada na závěr zní, pokud to není nezbytné a nedoporučil vám to lékař, tak bych bezlepkovou dietu za účelem zhubnutí nedodržovala. Nedává to smysl. Jediné, co můžete udělat je změnit celkový pohled na stravu, začít se stravovat podle zásad >správné výživy<. To je totiž ten jediný klíč. Pokud vám ale dietu nařídil lékař, je důležité, aby vaše strava byla stále dostatečně pestrá a obsahovala dostatek vitaminů, minerálních látek a vlákniny. Snad se vám článek líbil 🙂 .

M.

 



Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *